2013. augusztus 30., péntek

Immunerősítés

Urbanizált, egyre gyorsuló tempójú világunkban - a pszichés stressz bősége, az elhanyagolt fizikai kondíció, a már-már észrevétlenül növekvő zajszint és elektromágneses, ill. más technikai eredetű ártalmak, valamint táplálékunk szennyezettsége miatt - igen gyakori probléma immunrendszerünk meggyengülése. Ennek következményeként fogékonyabbak leszünk a fertőzésekre, allergiák alakulhatnak ki, vagy lángolhatnak fel, és jelentősen megnövekszik sok komoly krónikus betegség kialakulásának veszélye is (daganatok, autoimmun kórképek).

Számos lehetőség kínálkozik immunitásunk megerősítésére, melyek közül a legjelentősebbek az életmód megváltoztatása és a komplementer gyógymódok. Utóbbiak, köztük a kínai orvoslás kiválóan alkalmasak a fent nevezett problémák kezelésére és a komoly betegségek megelőzésére, de egy kezeléssorozatot követően már magunknak kell vigyáznunk egészségünk fenntartására. Legfontosabb tennivalóink a következők:

1 Mozgás. A rendszeres, könnyed testmozgás (pl. heti 3 x 30-40 perc intenzív gyaloglás, úszás, kerékpározás, torna) fontosságát nehéz kellően hangsúlyozni. A mozgáshiány mellett a túlzott szexuális aktivitás és a rendszeres túlórák miatti kimerülés is gyengíti védekezőképességünket.

2 Táplálkozás. Teljes értékű tápanyagok javasoltak, alapvetően zöldség és gabona alapú étrend formájában. (Ez glutén érzékenység esetén is igaz, akkor csupán a gabonák megválasztására kel ügyelni.) Kerülni kell a túlevést és az éjszakába nyúló vacsorát. Érdemes adalékanyagokban szegény tápanyagokat választani, húst pedig lehetőleg csak heti 2-3-szor enni. Kerülni kell a cukrot és az édességeket, valamint a túl sok sót, mert erősen gyengítik immunrendszerünket, és károsítják a szív-érrendszet. A folyadékfogyasztás naponta legalább 2 liter legyen, különösen nyáron! Ha lehet, forrásvizet vagy szűrt vizet igyunk! Kiválóan erősíti az immunrendszert a lapacho, a zöld tea és a rooiboos.

A szintetikus vitaminok és ásványi anyagok az erősebb testalkatúaknak és a helytelenül táplálkozóknak segítenek a legtöbbet, de másoknak is javukra válhatnak. A teljes értékű táplálékkiegészítők, pl. búzafű kivonat vagy a mikroalgák hosszútávon előnyösebbek. A friss csírák kiváló tápanyagforrások, melyeket legyengült, fázós embereknek inkább főzve érdemes fogyasztani. Fontos az omega-3 zsírsavak bevitele, akár napi egy evőkanál (hidegen sajtolt, hőkezelés nélküli) lenmagolaj, akár halolaj készítmény formájában (bizonyos anyagcseretípusoknál ez jobban hasznosul). Sokat segíthetnek a méhészeti termékek is, erősebb szervezetűeknek a virágpor, gyengébbeknek inkább a méhpempő. (A méz sok cukrot tartalmaz, így nagyobb mennyiségben többet árt, mint használ.)

3 Környezet. Keressük a napfényt és a friss levegőt! Teljes fényspektrumú megvilágítás javasolt, szükség esetén pedig légszűrő vagy ionizáló berendezés. Kerüljük az olyan orvosokat, akik a legkisebb problémákra is antibiotikumokat, fájdalom-, gyulladás- és lázcsillapítókat, koleszterin- és vérnyomáscsökkentőket, szteroid tartalmú krémeket és más szükségtelen gyógyszereket adnak! E vegyszerek hosszú távon jóval több problémát okoznak, mint gondolnánk. Bizonyos komolyabb esetekben természetesen fontos és szükséges a gyógyszerszedés.

4 Mentális egészség. Ez az alapja a testi egészségnek és a jól működő immunrendszernek. Nagyon fontos a megbocsátás mások és magunk felé is; a hála, a szeretet és a nevetés pedig mind igen erős immunerősítő tényező. Jézus és valamennyi vallásalapító egyetértett abban, hogy a hit mellett a szeretet a lelki, és így a testi egészség legfontosabb helyreállítója és fenntartója. Sokat segítenek a spirituális gyakorlatok, különösen az ima, a meditáció és az imaginációs/vizualizációs technikák.