2008. április 16., szerda

Multivitamin természetes forrásból

Manapság már köztudott, hogy szervezetünknek nemcsak kalóriákra van szüksége, hanem olyan alapvető, ún. esszenciális tápanyagokra is, amelyeket saját szervezetünk nem képes előállítani. Ezeknek több csoportja van, ide tartoznak a vitaminok, a nyomelemek és ásványi anyagok, valamint az esszenciális zsír- és aminosavak. Ha valamelyikből sokáig nem jut megfelelő mennyiség a szervezetünkbe, hiánybetegség alakulhat ki. Ez fáradtsághoz, gyengeséghez, csökkent védekezőképességhez és számos más panaszhoz vezet, amelyeknek néha meglehetősen nehéz kideríteni a valódi okát.

Az esszenciális tápanyagokban szegény táplálkozásnak van még egy fontos hátulütője. Étkezések során ugyanis a szervezetünk pontosan érzi, hogy valamiből nem kap eleget, és ezt, minthogy szókincse viszonylag szegényes, éhséggel jelzi nekünk. Erre az a természetes reakciónk, hogy még többet eszünk, így még több kalóriát viszünk be a szervezetünkbe. A csillapíthatatlan éhség következményeként pedig előbb-utóbb elhízunk. Azok, akik mégis soványak tudnak maradni, ezt felfokozott anyagcseréjüknek köszönhetik, ami viszont hosszú távon a savasodás és a gyomorfekély veszélyét rejti magában.

A hiánybetegségek megelőzése érdekében sokan azt a megoldást javasolják, hogy szedjünk rendszeresen multi-vitamin készítményeket, lehetőleg olyat, amiben 25-30 összetevő van. Igen ám, de ezen az úton a vitaminokkal együtt rengeteg hordozóanyagot, tartósítószert és színezéket viszünk be a szervezetünkbe. Emellett a tisztított vitaminok, ásványi anyagok korántsem szívódnak fel olyan jól szervezetünkben, mint azok természetes formái.

A legjobb megoldás mindenképpen az, ha valamennyi esszenciális összetevőt táplálék formájában fogyasztjuk el. Összeállításom, a Multi-diéta célja, hogy viszonylag kevés alapvető forrásból építsek fel egy olyan étrendi ajánlást, amely tartalmazza valamennyi esszenciális tápanyagot, és könnyen megvalósítható. A Multi-diéta tartalmazza a multi-vitamin készítmények összetevőit, és jóval többet is:

- karotinoidok (az A-vitamin előanyagai): alfa- és béta-karotin (sárgarépa), likopin (paradicsom), kriptoxantin (narancs, őszibarack), lutein és zeaxantin (zöld leveles zöldségek)

- vitaminok: B1, B2, B3 (niacin), B5 (pantoténsav), B6, B12, C, D, E, K, fólsav, biotin, kolin, PABA (para-amino-benzoesav)

- ásványi anyagok és nyomelemek: bór, cink, foszfor, jód, kalcium, kálium, króm, magnézium, mangán, molibdén, nátrium, réz, szelén, vanádium, vas

- összetett szénhidrátok, esszenciális zsír- és aminosavak

A Multi-diéta hat alapvető elemből áll, amelyek könnyen beszerezhetők, megfizethetők és igen ízletesek:

  • Teljes gabonák, gabonatermékek fogyasztása naponta: pl. teljes kiőrlésű pékáru és tészta, barna rizs.

  • Változatos színű zöldségek és gyümölcsök szintén naponta, különös tekintettel a spenótra, ami igen jó vitamin és nyomelem forrás. A különböző színanyagok a karotinoid pro-vitamincsoport különböző elemeinek jelenlétét mutatják.

  • Hüvelyes zöldségek (lencse, bab, borsó, szója) és gomba fogyasztása hetente, ha kevés hús szerepel az étrendben – az előbbi esszenciális aminosavakban és molibdénben, az utóbbi többek között B3- és B5-vitaminban gazdag.

  • Ízesítésre kiemelten javasolt a petrezselyem és a fokhagyma vagy medvehagyma, előbbi gazdag vitamin és nyomelem tartalma (pl. kiváló vas-, réz- és vanádium-forrás), utóbbiak a keringési és immunrendszerre gyakorolt egyedülállóan kedvező hatásuk miatt.

  • Tojás hetente kétszer – számottevő mennyiségben tartalmaz többek között D- és B12-vitamint, szelént, jódot és esszenciális aminosavakat.

  • Napi 1-2 marék diákcsemege kevert diófélékből (paradió, mandula, kesudió, dtörökmogyoró, földimogyoró, dió) és mazsolából, mert igen gazdag esszenciális tápanyagforrást képeznek, a dió pedig kiváló omega-3 zsírsav forrás.

A fentieket javasolt még kiegészíteni a következőkkel:

  • Naponta legalább 2-2,5 liter (szénsavmentes) folyadék. Ennek részeként zöld tea (vagy zöld rooiboos) naponta 2-3-szor a szív- és érrendszeri, ill. számos egyéb betegség megelőzése érdekében.

  • Két evőkanál szezámmag naponta a sejtöregedés gátlása, a csontok és az immunrendszer erősítése, valamint az emésztőrendszer karbantartása céljából.

  • Férfiaknak 40 éves kor fölött tökmag hetente, a prosztata-megnagyobbodás megelőzése érdekében.

  • Vegetáriánus étrend mellett csíráztatott magok fogyasztása rendszeresen, mert ezek a Q-10 koenzim legjobb növényi eredetű forrásai.

A Multi-diéta nem tartalmaz húst, ezért kiválóan alkalmas arra is, hogy vegetáriánus táplálkozás esetén biztosítsa megfelelő vitaminbevitelt. Jó tudni emellett, hogy a heti 1-2 alkalomnál gyakoribb húsfogyasztás fokozza az allergiák, az autoimmun betegségek, a köszvény és számos egyéb betegség kockázatát. Ennek elsődleges okai a húsban felhalmozódott antibiotikumok, növényvédő, gyomirtó és tartósítószerek, melyek miatt érdemes jelentősen visszafognunk húsfogyasztásunkat.

Sajnos az elmúlt évtizedekben a termőföldek kimerítése miatt jelentősen csökkent a táplálékok vitamin és nyomelem tartalma, ezért érdemes a lehető legjobb minőségű tápanyagokat beszerezni. Ha van rá lehetőség, javasolt az ökológiai gazdálkodásból származó terményeket választani, ezek ízükben is megmutatják magasabb minőségüket.

A megfelelő eredmény érdekében javasolt kerülni az olyan élelmiszereket, amelyek csökkentik szervezetünk vitaminszintjét (pl. cukor, fehér pékáru és rizs), eltolják az egészséges ásványi anyag egyensúlyt (só), vagy dehidrálják testünket (alkohol). Az alkoholok közül egyedül a vörösbort lehet rehabilitálni a keringési rendszerre gyakorolt kedvező hatása miatt, de ügyelni kell a mértékre, amely férfiaknál legfeljebb 3-4 dl, nők esetében 1,5-2 dl naponta. A tejtermékek túlzott fogyasztása igen nagy fölösleges és értéktelen fehérje-, ill. zsírterhelést ró a szervezetünkre, a gyakori, kisebb-nagyobb mértékű tejfehérje allergia pedig kellemetlen panaszokat okozhat (fáradékonyság, fejfájások, emésztési panaszok). Az élő flórás kefir azonban szükség esetén kiváló probiotikumként szolgálhat.

A Multi-diéta – a fenti kiegészítésekkel – maradéktalanul megvalósítja az egészséges táplálkozás kritériumait, ezzel a legtöbb betegség megelőzésében és gyógyításában megbízható támaszt nyújt.