2008. március 19., szerda

Fehér méreg

Mindenki tudja a cukorról, hogy rontja a fogakat és hizlal. Milyen jó lenne, ha csak erről volna szó…

A cukor modern világunk egyik legveszélyesebb lassú „mérge”. Szinte minden háztartásban megtalálható tiszta, tömény formában, és milliárdok fogyasztják nap mint nap. Hatásaival azonban sajnos nagyon kevesen vannak tisztában, és még kevesebben készek arra, hogy száműzzék életükből.

A cukor ugyanis azon túl, hogy szájüregi fogrontó baktériumaink kedvenc tápláléka, és könnyedén zsírrá alakul, számos súlyosabb hatással is rendelkezik. Rendszeres túlzott fogyasztása csontritkuláshoz vezet, és csökkenti szervezetünk B-vitamin szintjét. Utóbbi hatása révén megágyaz az idegrendszeri károsodásoknak, komolyabb esetben agresszivitáshoz és memóriavesztéshez vezet.

Fontos tudni, hogy a cukor az egyik legfőbb faktor az érelmeszesedés kialakulásában, nem véletlen, hogy a cukorbetegeknek is az érrendszerük mondja föl leghamarabb a szolgálatot. Emellett jelentős mértékben rontja az immunrendszer működését, utat nyit a fertőzések előtt, és elősegíti az allergiák kialakulását.

Nem meglepő, hogy a kínai gyógyászat már jóval az európai előtt feltérképezte a cukor káros hatásait, és kidolgozta az általa okozott kórképek terápiás lehetőségeit. Ezek sem jelentenek ugyan gyógyírt pl. egy súlyos érszűkületre, de a visszafordítható állapotokat képesek kedvezően befolyásolni, gyakran gyógyítani is (pl. immungyengeség, allergiák, idegrendszer gyengesége, kezdődő cukorbetegség vagy magas vérnyomás).

Azok számára, akik semmiképpen nem hajlandók mellőzni ezt az édes mérget, javasolható, hogy összetettebb formájában vegyék magukhoz (pl. méz, barna nádcukor). Ilyenkor valamivel lassabban emelkedik meg a cukorszint a vérben, ami kisebb sokkot okoz a szervezetnek. Az édesítőszereket (aszpartám, szaharin, stb.) nem javaslom, egyre több hír kering esetleges káros (idegkárosító, rákkeltő, stb.) mellékhatásaikról. Sajnos az elmúlt évek során pár értékes édesítőanyag kiveszett a magyar piacról, így pl. az immunrendszert erősítő és erős antioxidáns hatású édesgyökérből készült medvecukor. (Maga az édesgyökér elvétve még kapható szárított formában egyes bioboltokban.)

Jó tudni, hogy a cukor számos káros hatását némileg egyensúlyozni képes a fokozott C-vitamin bevitel, amelyből – ellenjavallatok hiányában – állapottól függően napi 500-1000 mg-ot érdemes szedni. A multivitamin készítményekben fellelhető 60 mg C-vitamin ugyanis csak arra elég, hogy ne kapjunk skorbutot – közelében sincs az optimális mennyiségnek.